• logotyp
• produktdesign
• landningssida
Hur skapar du något som verkar vänligt men ändå starkt och båldt. Detta var ett av många problem som vi var tvungna att lösa. Jag valde en vacker och stark lila/blå färgkombination med ett ordmärke som består av endast små bokstäver.

Lila är en färg som är förknippad med styrka och kraft, det här kommer antagligen från kungliga personer som ofta använder den här färgen. Den blåa är också en mycket stark färg som indikerar förtroende.

Ett ordmärke (logotypen) i endast små bokstäver är av två anledningar, den ena är att det är mycket lätt att läsa, den andra får företaget att uppfattas som vänligt. I två studier finner författarna att psykologiskt sätt, känner konsumenterna sig närmare logotyper med små bokstäver, vilket ökar perceptionen av vänlighet om man jämför med logotyper med stora bokstäver. Du kan ladda ner och läsa hela studien här.

Några andra företag som också ändrade sina traditionella logotyper till alla små bokstäver är adidas, mastercard, at&t, intel och citibank.
Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.
Ta kontakt
Email:
emil@etus.se
Telefon:
0736 831 836
emil@etus.se
0736831836
SV
EN