Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.
Ditt varumärke definieras av en kunds övergripande uppfattning om ditt företag.

Start With Why

I stället för att marknadsföra så här: 'Det här är vår produkt och det är därför vi är bättre' eller 'Här är vår nya bil, den har en bra motor och snygg inredning'

Gör så här, börja med varför: 'Vi tror på framtiden inom bilkörning, våra produkter är vackert utformade och vi erbjuder en bra körupplevelse.'

Genom att göra detta kan Apple, som exempel, sälja alla typer av teknik. Om de marknadsförde sig själva som ett datorföretag skulle vi inte vilja köpa deras telefoner, klockor, tv etc. När Apple börjar med 'varför' när företaget definieras kan det locka kunder som delar deras grundläggande övertygelse. Som Sinek säger det, "Folk köper inte vad du gör. De köper varför du gör det."
Ett framgångsrikt varumärke måste också vara konsekvent i sitt uppdrag och kommunikation över alla applikationer. Det här innebär hur du pratar och uppför dig som ett företag, men viktigast av allt hur du ser ut. Om du ser professionell ut, tänker människor att du är det också. Det visar att du bryr dig om ditt företag och ditt uppdrag.

Hur

Så hur gör du det här? Bestäm ditt varumärkes målgrupp: Grunden för att bygga ditt varumärke är att bestämma målgruppen som du kommer att fokusera på. Du skräddarsyr ditt uppdrag, vision, meddelanden och design för att möta deras specifika behov.

Det är oerhört viktigt att du håller dina varumärkesbilder enkla och tydliga. Jag kan inte betona det tillräckligt, varumärken med enkel design växer mycket bättre än sin konkurrens. Gå till simplicityindex.com för att läsa mer om detta.

Logotypen

Din logotyp är mycket viktig, det är det som folk kommer att identifiera dig med. När människor tittar på din logotyp tänker de på alla de värderingar och idéer som du som företag arbetar för.

När det gäller din logotyp, håll det enkelt. Se till att det fungerar i svartvitt innan du lägger till något annat. Din logotyps enda jobb är att identifiera ditt företag, den finns inte för att direkt sälja en produkt eller tjänst. Läs mer om vad en bra logotyp är här.

Så Enkelt, Så Kompliceret

Låt oss ta Nike som exempel, deras logotyp är så enkel "en 10-åring kunde dra den", vilket är en stor komplimang. Bra design är så enkel, det är därför det är så komplicerat. Föreställ dig samma logotyp utan deras varumärke, den är plötsligt extremt tråkig och har ingen betydelse. Men eftersom vi förenar deras swoosh med deras varumärke blir det plötsligt en oerhört ikonisk logotyp.
"Det är bara genom association med en produkt, en tjänst, ett företag eller en korporation som en logotyp tar på sig någon riktig mening. En logotyp härleder sin mening och användbarhet från kvaliteten på det som den symboliserar. Om ett företag är medelmåttig, kommer logotypen så småningom att uppfattas som medelmåttig. Det är dumt att tro att en logotyp kommer att göra sitt jobb omedelbart innan en publik har blivit korrekt villkorad. "~ Paul Rand

Just Do It.

Vi vet alla Nike's tagline: "Just Do It." Men vet du deras uppdrag (varför)? Deras uppdrag är att "ge inspiration och innovation till alla idrottare i världen". Och du kan se deras vision reflektera överallt i deras design. De fokuserar på alla typer av idrottare som använder Nike-produkter för att vara deras bästa själv. Deras design, som 90% av världens bästa företag, har extremt tydlig, enkel och fokuserad design.
Här är ett av Simon Sineks många bra samtal. Videon är gammal med dålig kvalitet men den har mycket bra och värdefull information att erbjuda. När du har 15 minuter över, se till att du kollar på den.
Ta kontakt
Email:
emil@etus.se
Telefon:
0736 831 836
emil@etus.se
0736831836
SV
EN