Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.

1, Take time to smell the roses

Vi har alla hört frasen "take time to smell the roses", men det moderna livet ger oss sällan det nöjet. Konsumenterna tar oftast en flyktig blick på logotypen, speciellt om den swishar förbi på en lastbil eller en vägskylt i 70 kilometer i timmen, så du behöver en tydlig identitet för att fånga uppmärksamheten. Om en kund tittar på din förpackningsdesign i en trång affär, är chansen att de inte kommer att slösa någon av deras dyrbara tid för att fundera ut vad du försöker kommunicera. Vad forskning har visat att kunderna är mer benägna att dra sig mot enkel design när man väljer en produkt. En bra logotypdesigner kommer att överväga viktiga aspekter som att se till att texten är läsbar, varumärken prioriteras och produktens syfte är omedelbart uppenbart.

2, Fokusera

Om dina meddelanden är röriga och förvirrande, är det mindre sannolikt att en konsument har ett förtroende för ditt varumärke, eftersom det kan tyckas att du inte gör vad du pratar om. Du är expert på ditt område och du behöver förmedla det genom en enkel logotyp som fokuserar på en kärnidé och undviker onödigt visuellt ljud i röran.
Nike's Swoosh är i sig själv, diskutabelt, väldigt tråkig. Den har fått mening genom att associera sig med Nike's identitet och med tiden blivit en extremt ikonisk logotyp.

3, Storlek Har Betydelse

Din logotypsdesign kommer att skrivas ut på visitkort, brevpapper, kanske till och med på fordon och annonser, det behöver ha samma inverkan, oavsett hur stor eller liten. Enkla logotyper är mer praktiska. Genom att hålla sig till en färg och inte använda onödiga gradienter, kommer din logotyp inte bara att skala bättre, men den kan skrivas ut enklare.

4, Mindre = Mer

När det gäller logotypdesign är mindre egentligen mer. Färg är en inbyggd del av designen, och genom bara välja en eller två färger blir ditt varumärke mer benäget att bli synonymt med dem, tänk IKEA gul och blå, Ica röd eller Spotify grön som exempel. Dessa företag har lyckats få färgen till en del av deras varumärke. När du ser en blå påse vet du omedelbart var den kunden handlat. Dessutom kommer en enfärgad logotyp att fungera bättre när den är broderad på företagskläder.
Apple's äpple har inget särskilt speciellt heller, men det är just det som gör den så värdefull. Bra design är enkel, det är därför det är så komplicerat.

5, Förtroende

Människor är mer benägna att lita på något de är bekanta med, så de måste kunna relatera till din logotyp enkelt. En invecklad logotyp kan vara imponerande men det blir svårare för en konsument att bekanta sig med den. De enklaste logotyperna kan integrera sig djupt i våra sinnen, så en flyktig blick är allt som krävs för att känna igen dem. Tänk på att köra förbi McDonalds berömda gula "M", vi kan även känna igen den i vilken färg den än är i, eller bara den röda och gula kombinationen får oss att tänka på McDonalds.

När du utformar din logotyp kan det hjälpa till att komma ihåg att samtidigts som det är en representation av ditt företag, borde det inte på något sätt berätta företagets hela historie. Din logotyp behöver bara vara ett intryck eller ett förslag på ditt varumärke. Genom att närma sig din logotyp-design på detta sätt borde det vara lättare att hålla saker enkelt.
Mer om logotyper
"Design is the method of putting form and content together. Design, just as art, has multiple definitions, there is no single definition. Design can be art. Design can be aesthetics. Design is so simple, that’s why it is so complicated." ~ Paul Rand
Ta kontakt
Email:
emil@etus.se
Telefon:
0736 831 836
emil@etus.se
0736831836
SV
EN